Karrieristáknak. Neked.

Hello, Karrierista!

7 ok, amiért az Y generációs eltolja a biciklit

2017. július 06. - Hellokarrierista

stocksnap_e7cd4aaef3.jpg

 

Mostmár mindenhol ott vannak. (ohh sorry, vagyunk :)) Olyan...Szemtelenül fiatalok, meg szemtelenek, job hoppereskednek itt jobbra-balra, évente új pozit szeretnének, csocsóasztalt meg állandó visszajelzést (Mondom állandót. Köszi.) Lehetőleg a világot megváltoztató projektjükbe illően.

Hmm. Mondjuk, ha jobban megnézzük, már nem is (vagyunk) feltétlenül ANNYIRA fiatalok… Sőt, ha még jobban megnézzük, pont abba a korba léptek, hogy sokan vezető pozíciót töltenek be, hiszen millennial-ok csoportjába a 21-34 éves korosztály egészét beleérthetjük. Akkor most kell velü(n)k foglalkozni?

Bizony, hogy kell. Kell, mert, bár rosszul esik, rengeteg cég nincs felkészülve ránk. Employee engagement sehol, a 20-25%-os fluktuáció viszont úgy dübörög, mintha kötelező lenne, aztán csodálkozik a CEO, hogy miért is fizetünk évente csillió forintot a recruitmentre, onboardingra és tréningre. (Tisztelet a<z egyre több> kivételnek!)

De mik a leggyakoribb okok amögött, ha az Y-Z generációs eltolja a biciklilt? (A „ha” felesleges is volt, mert nem „ha” elhagyja, hanem „amikor” … Mert el fogja hagyni, méghozzá egy szempillantás alatt és szemrebbenés nélkül, ha nem orvosoljuk legalább részben az alábbiakat.)

Az Ernst&Young minden évben publikálja a millennial-okról szóló, 2016-ban 29 országra kiterjedő, igencsak reprezentatív felmérését, amely egyenesen az arcunkba vágja: 2020-ig a 34 év alattiak (akik a munkaerőpiac jelentős részét teszik ki a baby boomerek nyugdíjba vonulásával) 2/3-a állást tervez váltani. Az is érdekes lehet, hogy akik nem, azok miért nem. Lojálisabbak lennének? A számok és a felmérés nem a hűséget találták fő oknak, hanem – nem teljesen meglepő módon- a saját gyermek létét/nem létét. A legfrissebb, idén bemutatott felmérés (immár 30 ország 8000 millennial munkavállalója nyomán) ugyan mutatott valamennyi „lenyugvást”, főleg az USA-ban és UK-ben, ezt viszont főleg az elnökválasztás és Brexit körül kialakult légkörnek tudják be.

post-20160225212637-gen-y-at-work.png

Lássuk tehát, mi az a 7 fő ok, amiért felmond az Y generációs, igazi #hellokarrierista:

  • Hogy változást hozzanak a világba (Igen. Azt.)
  • Hogy olyan munkát találjanak, ami jobban illik a személyiségükhöz, értékrendjükhöz
  • Hogy mentorálva legyenek
  • Hogy több pénzt keressenek (Sorry.)
  • Hogy rugalmasabb munkahelyen dolgozzanak (home office!)
  • Hogy többet tanulhassanak
  • Hogy hitelesebb vezetőkkel dolgozhassanak (haha, volt egy főnököm, aki szó szerint egyszer azt mondta: "elégedett vagyok, nem akarom, hogy fejlődj. Na ő NEM volt mentor. Se jó főnök.)

 

Szóval, kedves CEO-k és HR vezetők: tessék minket legalább megpróbálni megfogni, nem bánjátok meg. :) A saját (akár beosztotti, akár vezetői) és barátaim, ismerőseim tapasztalata alapján, egyet kell értenem. Talán a következő évek hoznak nagyobb volumenű változást? Ti hogy látjátok?

Hagyjatok komment vagy írjatok a hellokarrierista@gmail.com címre!

 

hk_logo_eps.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hellokarrierista.blog.hu/api/trackback/id/tr212643483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2017.07.07. 09:54:24

1. Bizonyítasz
2. Kérhetsz.

Vacsi 2017.07.07. 09:56:06

Ilyenek alá szoktak jönni a beszólások, hogy telhetetlenek vagyunk, csak általában azt felejti el az előttünk lévő generáció, hogy az ő idejükben egy gyenge/közepes szakmunkás is simán össze tudott szedni egy saját ingatlant, mi meg már (nem falun) családi segítség nélkül szinte biztos, hogy nem.
(Amúgy kell a francnak csocsóasztal, fizessenek meg tisztességesen.)

Nerevaryne 2017.07.07. 10:19:37

@Medgar:
3. Hoppon maradhatsz.
4. Leléphetsz

gyurmicsek 2017.07.07. 10:39:23

Családi összefogás nélkül soha nem ment könnyen az építkezés. Az emberek kölcsönösen segítették egymást. Én is jártam apámmal segíteni és hozzánk is jöttek, ha kellett. De neünk sem ment önerőből, pedig apám üzemvezető volt. Szóval ez a simán összehozta költői túlzás.

sdani 2017.07.07. 10:45:16

A jobb hopping jól hangzik, meg a passzoló értékrend keresése, támogatandó is, de a túl gyakori hoppolás közben nem megy előre a karrier. Évek telhetnek el anélkül, hogy lenne esélye releváns kompetenciákat kialakítani, ha a betanulás után egyből váltani fogsz.

lopicigaspar1981 2017.07.07. 10:47:21

@Medgar:

össze is foglalta a lényeget. megértem, hogy nem vonzó a hagyományos értelemben vett kulimunka, jól látja a zyx. csak ez most keveseket érdekel. ahhoz hogy menő zyx legyél, tanulj, bizonyíts. aztán hagyhatod a kulimunkát másoknak.

meg picit olyan érzésem van, mint a szocializmusban élő embereknek, hogy mindenki más hibás azért, hogy én nem boldogulok. ööö. wait, ki tiltja, hogy önálló légy? ha itt nem megy, megy majd máshol.

Pirx 2017.07.07. 10:55:16

1.Hogy változást hozzanak a világba (Igen. Azt.)

OK! És milyet? (Igen! Pontosan milyet?)

2.Hogy olyan munkát találjanak, ami jobban illik a személyiségükhöz, értékrendjükhöz

Szuper! Támogatom! De ugye tisztában vagytok vele, hogy nem lehet rögtön a szakma csúcsán lenni? 10-15 év után már lehet azt mondani, hogy elegendő tapasztalat gyűlt össze.

3. Hogy mentorálva legyenek
Én meg azt gondolom, hogy az önálló munkavégzés az fontosabb. persze legyenek mentorálva, csak ahhoz épp az is kell, hogy némileg elfogadják, ha valaki többet tud náluk....

4.Hogy több pénzt keressenek (Sorry.)

Sorry! Majd ha több értéket állít elő, többet fog keresni.

5.Hogy rugalmasabb munkahelyen dolgozzanak (home office!)

Home officeban dolgozom. Nem való mindenkinek. Ennek ellenére azt gondolom, mindenképpen használni kéne, rengeteg munkakör van, amihez tökéletes. Amúgy, ilyenkör házhoz jön a mentor?

6 Hogy többet tanulhassanak.

A fizetést nem azért adják, hogy tanulj! Megteheted, a szabadidődben. Még a munkakörödhöz szükséges ismereteknél is az első pár hónap után. ( sorry)

7. Hogy hitelesebb vezetőkkel dolgozhassanak (haha, volt egy főnököm, aki szó szerint egyszer azt mondta: "elégedett vagyok, nem akarom, hogy fejlődj. Na ő NEM volt mentor. Se jó főnök.)

Persze Volt egy ilyen, ezért a többi is ilyen.

Értem én, hogy meg kell váltani a világot, de ahégy Arisztotelész is mondta Nagy SÁndornak, a matematikához nem vezet királyi út. Nos, máshoz sem. A tudásért, a jobb állásért, az elismertségért dolgozni kell. Nem keveset.
Akármelyik betűjű generáció tagja vagy az ABC-ből.

Barkalot 2017.07.07. 11:55:11

Tessék nyugati bért fizetni aztán maradunk. Ha nem kapjuk meg, elhúzunk. Érdekes, nyugaton UGYANAZÉRT a munkáért a többszörösét megkapom havi UGYANANNYI mennyiségű munkáért.

Bekaphatják a magyar vállalkozók a gázcsövet. Tövig. Mind.

gintonic.azigazi 2017.07.07. 16:28:02

Kitartas es a szorgalom nem a Y gen sajatja. A turelem sem.

Wastrel 2017.07.07. 16:28:21

@Pirx: Vagy egyszerűen csak meg kell kerülni a kizsákmányoló, rabszolgatartó, fosztogató vadkapitalista bagázst, és egyből kiderül, hogy pl. a létfenntartásnak nem muszáj 15 éven át tartó hiábavaló tanulgatással, stresszel, pánikkal, depresszióval, kiégéssel járnia, hanem bárki képes volna önerőből, sőt kellő talpraesettség esetén akár jövedelem nélkül önfenntartani. Egyedül a hatalmaskodó vadkapitalista főnökök érdeke, hogy a polgári lakosságot életképtelen, hajléktalanságra, állandó stresszre és terrorizálásra méltó, önállóan bármilyen munkavégzésre alkalmatlan csőcselékként kezelje, és az ország háromnegyede sajnos beszopja, hogy az emberi faj az egyetlen a világon, aki mindennapos alázás-gyalázás, kutyaként bánás, végtelen kifosztás és prolitáppal való züllesztés nélkül mindegyszálig kihalna. Ennek megfelelően természetesen a komplett ország lakosságának kötelező olyan mértékben elhülyülnie, hogy a kapitalista földesurak és parlamenti basák ezirányú elvárásainak megfeleljen, de ez nem egyéni kompetenciabeli kérdés, hanem hatalompolitikai. Ha nem lehetne komplett társadalmakat a koszos sárig lezülleszteni, akkor nem léteznének olyan rezsimek, ahol mindezt megvalósítják.

Az okkal történő fikázás mellett szakmai kompetenciáidat is megkérdőjelezném, ugyanis mindenki tudja, aki dolgozott már legalább életében kapitalista vállalatnál, hogy az előremenetel nem tapasztalati évek meg munkavégzés függvénye, hanem cégtől függően vagy jól kell nyelvet csapatni a főnöknél, vagy szubjektív módszertanok alapján felállított alkalmassági mérce szerint választják ki a menedzserré vagy vezetővé előléptethető munkaerőt. Gyk: Attól, hogy valaki kiváló munkaerő, és a főnökség minden kívánságát maximális sikerrel és igényességgel teljesíti hosszú éveken keresztül, attól még nem biztos, hogy a főnökség szerint vezetői pozícióra alkalmasabb volna a szorgalmas munkaerő a kevésbé kompetens, gyengébb teljesítményt nyújtó, ámde jól helyezkedő, saját magát inkább reklámozó társánál.

A rendszer meghackelésére a legmegfelelőbb módszer a jobhopping, a rendszer megkerülésére az önfenntartó gazdálkodás, a rendszeren belüli csúcsra jutásra pedig a kezdeményezőkészség megragadása, pl. freelancerkedés vagy startup vállalkozás révén, egyiknél sem kell 10-15 év a sikerhez, és a kissé kockázatosabb vállalkozást kivéve mindegyik borítékolhatóan pozitív eredményekkel jár.

A mi generációnknak azt kell megtanulnia, hogy a XXI. században nem a munka a záloga sem az érvényesülésnek, sem a boldog életnek, sőt még csak az anyagi jólétnek sem. Sőt mi több, a XXI. században a nyomor és szegénység kiváltó oka pontosan a munka! Miközben ugyanis az automatizációnak köszönhetően egyre csökken a a cégek munkára való igénye, és növekszik a tőkefelhalmozásuk, azaz közgazdasági értelemben véve a munkaerőkínálat növekedésével a munka elértéktelenedik, előbb-utóbb a kapitalista rendszerben elérkezik az a pont, amikor a munkából élők lesznek a legszegényebb, társadalomból leginkább kitaszított alsórendű kaszt (ez a folyamat Amerikában már félig-meddig végbe is ment). Ez ellen csak önfenntartásra való berendezkedés révén lehet védekezni, mert aki a munkakínálat további növeléséhez járul hozzá, attól előbb-utóbb még azt is megtagadják, hogy végleges elhullásáig falat juthasson a szájába, meg tető a feje fölé. Ugyanis a szakmai ügyek mellett a közgazdaságtanban is teljesen dilettáns Pirx elvtárs úgy látszik, átaludta azt a 10-15 évet, ami annak megtanulásához kellett volna neki, hogy alkalmazotti viszonyban a jövedelem nem az egyén munkateljesítményétől függ, hanem a kialkudható bértől, ami kizárólag az azonos munkakörben elérhető munkaerő-kínálat és egyéni alkupozíció függvénye, semmi köze semmiféle egyedi teljesítményhez.

Nem tudok elképzelni olyan szakmát, aminél 10-15 év kellene akár a piramis csúcsának megmászásához is, nem hogy a szakma lényegi elsajátításához. A legtöbb (akár jól fizető) szakma érdemi alapjait 6-12 hónap alatt simán el lehet sajátítani, munkaviszony mellett mondjuk 2x ennyi, szervezett oktatásban persze még tovább elhúzzák :) A nagyon kevés kivételek közé tartoznak az orvosi, meg a rendkívül specializált (pl. űr) mérnöki pályák.

McKinney 2017.07.07. 16:28:27

Szerintem túl van dimenzionálva ez a generáció izé. A koreloszlás amúgy sem szakaszos.
A finnyásság vs igénytelenség nem életkor függő hanem abszolút a körülményektől.
Pl. öreg sofőr mondta a minap hogy kilép mert nem fekszik neki a manuális váltó. Mostanában ilyen idők járnak. 10 éve (de lehet hogy pár év múlva megint) ugyanez az ember a fél karját adta volna hogy állása legyen, bármilyen.

whoever2 2017.07.07. 16:28:40

@Barkalot:

Pár gondolat ehhez: "Ha nem kapjuk meg, elhúzunk"

Úgy gondolom, hogy a fiataloknak ki kellene használniuk a külföldi lehetőségeket. Szabadon mozoghatnak, vállalhatnak munkát, gyűjthetnek tapasztalatot.
Ez régebben nem volt így, csak nagyon keveseknek adatott ez meg.

Viszont azt látom, hogy mint minden kérdésben, ebben is nagy a szórás.

Ez alatt azt értem, hogy sokaknak „nem jön be” a dolog. Nem tudnak elhelyezkedni tanult szakmájukban, más területre kell menniük, hogy a megélhetésük biztosítva legyen. Sokáig rossz körülmények közé kényszerülnek és különösen az első pár év kritikus ebből a szempontból (is). Ráadásul majdnem mindegy hol, milyen szakmában, lehet valaki orvos vagy szakmunkás.

A külföldön élőkkel beszélve, az jön át, hogy az első generáció nem tud igazából megszokni a választott új hazában, és majd csak a gyerekek érzik magukat teljes jogúaknak. Ez nem Hungarikum, ugyanez történik máshonnan érkezettekkel is, pl törökök Németországban.

Természetesen az abc—xyz generáció lehet, hogy nem is akar megállapodni, csak a gyors pénz reményében odaszalad, ahol érdeke úgy kívánja. Ez érthető és elfogadható, viszont ezzel kimarad az itthoni (vagy csupán 1 ország) tapasztalat és kapcsolatépítéséből, különösen, ha szakmáján kívül dolgozik. És hiába a megszerzett biztos nyelvtudás, ennek ellenére hátrányban maradhat, amikor újra itthon szeretne munkába állni. (feltételezve, hogy haza akar jönni)

Ezzel természetesen nem általánosítani szeretnék, csak jelezni, hogy mint minden döntésnél, itt is érdemes minél több szempontot figyelembe venni.

Ha valaki még el szeretne kicsit mélyedni a dologban, annak tudnám mondani, hogy volt már pár menekülés/kivándorlás hívja mindenki, aminek akarja kishazánkból, amiket elég alaposan dokumentáltak, regényekben, filmekben. És mivel az emberi természet nem hinném, hogy sokat változott volna, lehet belőlük tudást meríteni.

Medgar 2017.07.07. 16:29:00

@Nerevaryne: Lehet, hogy pl egy prezi stílusú cégnél bejön e fenti hozzállás, de egy valódi termelő tevékenységet végző cégnél (nem lebecsülve a prezit) kezdő mérnökként nem. Nálunk előszőr bizonyítanod kell és tapasztalatott kell szerezned a területeden.

Alick 2017.07.07. 16:29:08

@sdani: Ha a céget kifelé képviseli, viheti a következő helyre a kapcsolati tőkét is...
:)

xtlight 2017.07.07. 16:30:32

Ha egyetlen szóval kellene jellemeznem a 30 alatti korosztályt, az a megbízhatatlan lenne. Nem mintha 30 felett annyival megbízhatóbbak lennének az emberek, de a különbség irodai környezetben érezhető. Nagyot álmodni, nagyot ígérni, aztán semmit sem teljesíteni, és elégedetlenül, néha sértetten elhúzni, az megy.

Atthoska 2017.07.07. 16:32:23

@Medgar: egyetértek :)

@gyurmisek: Ha szerinted ez anno ilyen könnyen ment, miért laktak az emberek panelházakban??
Apukámék éjjel-nappal güriztek, 3, illetve 4 diplomájuk van, keresték a lehetőségeket, amikor már lehetett próbáltak vállalkozni is, mégis majd 40 év kellett ahhoz, hogy saját házunk legyen. ;) Családi segítséggel, 20 éves banki törlesztővel. És nem Budapest Rózsadombon, 200 nm-es villánk, vidéki városban a város határában 120 nm-en. Komolyan, nem kell más, csak gondolkodj!!! :)

Nekem az Y-generációval mindig az a bajom, hogy követelőzni azt tudnak, dolgozni, felelősséget vállalni nem. :) Nem emlékszem, én milyen voltam fiatalon. ;) Álmodozni én is álmodoztam. :)

Ahogy @Pirxnek, nekem is valahogy ellentmondásos a 7 pont. Hogy mentoráljak, hogy tanuljon, ha 1 év után továbbáll? Munkakör kérdése, de nálunk pl. sok munkakör betöltéséhez, a feladatok jó elvégzéséhez több hónapot kell dolgozni. És akkor még utána merül fel, hogy jó-e az adott pozíció, vagy mást szeretne kipróbálni, illetve, hogy mit is tanuljon, ha tanulni szeretne. Továbbá, ha mondjuk a cég állja a taníttatás költségét, akkor értelemszerű, hogy szeretne profitálni abból, hogy kiképzi az adott munkavállalót. Ha azt látja, hogy kitanult majd továbbáll az illető, akkor minek fordítson erre erőforrást? Majd ha lát a cég lojalitást, munkabírást, értéket teremtő tevékenységet, utána invesztál.

röf 2017.07.07. 16:32:57

@Barkalot:
"Tessék nyugati bért fizetni aztán maradunk. Ha nem kapjuk meg, elhúzunk. "
Tessék, erről beszélek.
Vaze, állíts elő agyanazzal a munkával ugyanakkora hozzáadott értéket, ami realizálható a piacon.

2017.07.07. 16:33:40

Amekkora szájuk van a fiatalabbaknak legalább megteszik azokat a lépéseket, amiket a korábbi generáció nem tett meg. Könnyebb volt beszédülni a bankba és aláírni a hiteles papírt, mint odaszólni bárkinek, hogy ebből a pénzből lóf@sz se lesz.

Amelyik cég nem tud (vagy akar) több pénzt kitermelni az nem is életképes.
Aki azt mondja, hogy előbb bizonyíts, aztán kapsz valamit, annak javaslom, hogy előbb eddzen valamit. Rájön (miután rosszul lett), hogy korgó gyomorral szintén lóf@sz energiád nem lesz.

Kpsz 2017.07.07. 16:46:48

Ugyan már, kit érdekel, hogy mit akarnak a millenial-ok.
Amikor mi kerestünk munkát, kezdtünk dolgozni, akkor ugyan ki vágta magát hasra előttünk, éveken át kutatva, hogy mit szeretnénk? Örültünk, hogy felvettek.
Szóval, bekaphatják a kedves ezredfordulós honfitársaim, ha nem tetszik amit kapnak, az ajtó nyitva áll előttük.

Hellokarrierista · https://www.facebook.com/hellokarrieristabloghu-1703253353316155/ 2017.07.07. 16:54:01

@Kpsz: Szia, köszi a kommentet! Nyilván ez iparáganként erősen szór. De -ha tetszik, ha nem- nekem pl el kell azt fogadnom, hogy az 5 beosztottam bármelyikének orra alá (egyébként nem mind Y generációs) a fejvadász cégek 4 ajánlatot tolnak, mire egy hosszabbat pislog a kajakóma alatt. És ez nem túlzás. Ha pedig megy - mert persze menjen, az ajtó nyitva stb a vezetőség feje főhet, mert új embert találni, és betanítani nem kevés pénz, energia. Hangsúlyozom, nem mindenhol van ez így, de a jelentős tömeget foglalkoztató SS szektoban pl úgy tűnik, fordult a kocka.

Hellokarrierista · https://www.facebook.com/hellokarrieristabloghu-1703253353316155/ 2017.07.07. 16:57:16

@sdani: egyetértek! (persze kérdés, ki mit ért "gyakori" alatt? :)) persze az is lehet, hogy valaki nem is akar előre vagy felfelé lépkedni (hiszen hiába akar, 1 év alatt nem valószínű, hogy fog, ezt lássuk be), de mondjuk megelégszik laterális mozgással..? Akár cégen belül, ez a csapat, az a csapat, közeli terület, de mégis más stb, ez vonzó lehet :) ezt hogyan látod?

Hellokarrierista · https://www.facebook.com/hellokarrieristabloghu-1703253353316155/ 2017.07.07. 17:03:30

@McKinney: na ez pl egy nagyon jó példa, köszi :) Váltsuk le a manuális váltót, hahhaaaa péntek délutáni fáradt poéééén. Viccet félretéve, ahogy Te is írod, a dinamika a lényeg (legyen az akár iparágbeli vagy generációs különbségből fakadó) és ha azt tudjuk kezelni, az sokat segíthet. Ahelyett, hogy -mint néhányan- egyszerűen egyik generációt a másik fölé helyezzék úgy am block, akármilyen nézőpontból is.. :) köszi a komment!

Hellokarrierista · https://www.facebook.com/hellokarrieristabloghu-1703253353316155/ 2017.07.07. 17:05:32

@Pirx: Köszi a kommentet és hogy vetted a fáradságot minden ponthoz is hozzátenni a személyes véleményed!

GyMasa 2017.07.07. 17:05:52

@Vacsi:
...csak általában azt felejti el az előttünk lévő generáció, hogy az ő idejükben egy gyenge/közepes szakmunkás is simán össze tudott szedni egy saját ingatlant, mi meg már (nem falun) családi segítség nélkül szinte biztos, hogy nem.
(Amúgy kell a francnak csocsóasztal, fizessenek meg tisztességesen.)...
Es, mukodott az a rendszer?
Ja, hogy nem!
Margaret Tatcher nagyon jol megmondta anno: " a szocialistakkal az a legnagyobb baj, hogy nagyon hamar kifogynak a ma'sok penzebol!"

odamondó 2017.07.07. 19:02:22

@Medgar: ez csak fele részben igaz.

1. Kis cég ahol mindenki ismer mindenkit: a meglátásod helyes.

2. Azonban nagy multinál ez egyáltalán nem így van. Sok munkatársam az előző helyen elhitte, hogy ez így működhet aztán a főnökség jól kiröhögte őket amikor előálltak a kéréseikkel. Multinál ha valamit gyorsabban teljesítesz mint addig akkor az válik alappá.
Multinál a működés:
-ők kérnek valamit
-te kérsz valamit cserébe
Aztán vagy megadják akkor megcsinálod vagy nem és nem csinálod meg.

Jankove 2017.07.07. 20:14:00

@Wastrel: „Nem tudok elképzelni olyan szakmát, aminél 10-15 év kellene akár a piramis csúcsának megmászásához is, nem hogy a szakma lényegi elsajátításához.”

Figyelj, azért létezik az angliában mosogatásnál, meg az angliában bébiszittelésnél komolyabb felelőségteljesebb munkakör is, amiben azért tágabbak a perspektívák, és simán elröppen egykét évtized, mire magabiztos szaki leszel. Vegyük pl; az IT szakmát. Az Y generációnak sokkal könnyebb dolga lenne, mint a 20-30 éve pályán lévő szakembereknek akik úgy kezdték az egészet, hogy semmilyen háttéranyag, semmilyen iskola, semmilyen segítség nem volt, autodidakta váltak szakemberré. Az Y beleszületett a számítástechnikába, egy kattintásra volt mindig a tudástól, szinte megoldani sem kell semmit, készen ott van minden a neten, és mégis olyan iszonyúan gyatra Y „szakemberek”-kel találkozom nap mint nap, hogy csak ámulok. 10 év a szakma elsajátításához? Ember, az IT-ben pont ennyi idő alatt amortizálódik nullára a kínkeservesen felszedett tudás, ha nem tartod naprakészen…

2017.07.07. 20:31:54

@Jankove:
A 10-15 éves érvelésed oké, a felháborodást is értem, de ezt azért nem :
"Ember, az IT-ben pont ennyi idő alatt amortizálódik nullára a kínkeservesen felszedett tudás, ha nem tartod naprakészen…"

pl:
- változó
- feltétel
- ciklus

Az algoritmikus gondolkodás logikája szerves része az IT-nak. Az, hogy ez kiegészüljön elfogadom; hogy elévüljön azt viszont nem.
A mai IT sok része már megvolt régebben is, kicsit más most a színe, semmi több.

Jankove 2017.07.07. 21:47:42

@vu2: "pl: változó,feltétel ciklus"

Hacsak ennyi lenne az informatika, akkor bátran pályázhatna a legmenőbb állásokra bárki, aki látott már turbo pascalt. Nyilván az informatika alapkövei nem változnak, viszont MINDEN állandó mozgásban van ami erre épül. Technológiák tűnnek fel a semmiből, érik virágkorukat, és mennek a süllyesztőbe pár év leforgása alatt. Odáig egyetértünk, hogy egy IT-ban dolgozó embernek nem jelent problémát új infós dolgokat megtanulni, de olyannal még nem találkoztam, aki elmondhatta volna magáról: "nekem már nincs mit tanulnom". Ez egy olyan hegy, aminek sosem érsz fel a csúcsára.

M_R 2017.07.08. 08:52:12

@Jankove: Ez mindenre igaz, nem csak az IT-re. A tanulási folyamat akkor ér véget ha nyugdíjba mész...
(Na jó az olyan "töltelék szakmáknál" mint a büfé-ruhatár nem..)

2017.07.11. 10:43:56

@Jankove:
Ez a "hacsak" eléggé vízválasztó tud lenni. A Turbo Pascal-os példát értem, de az tényleg kevés; mélyebbre nem lehet menni vele és jobban megérteni az Informatikát.

Az, hogy hetente kijön egy készülék valami új (vagy újnak tűnő) bizbasszal nem újdonság, de programozni azt még mindig ugyanúgy kell.

Ennyi időm volt erre. Mindegy.