2017. nov 02.

Én OK + Te OK = Mindenki OK

írta: Hellokarrierista
Én OK +  Te OK = Mindenki OK

Ezért fontos önmagunk és mások megbecsülése

Milyen irdatlanul nehéz is „rendben lenni” önmagunkkal? Megbecsülni, szeretni, tisztelni a saját lelkünket és testünket? …és milyen nehéz mindezt másokkal szemben (család, barátok, kollégák) gondolni, képviselni? Hány olyan főnököd, munkatársad van, akire ha ránézel, azt mondod, wow ő aztán kiegyensúlyozott, rendben van? …és a mártír típusok? Akik magukat mások akaratának és „jóllétének” alávetve működnek? Na meg persze az igazi s*ggfej kollégák, a nárcisztikus HR-es srác, aki szabadidejében a saját bronzszobra faragásán dolgozik vagy az a csaj a controllingról, akiről úgy süt az önbizalomhiány, hogy az már Neked fáj és az egész világot utálja – magával az élen?

rsugpd6xit.jpg

Ne adj’ Isten TE magad beleesel valamelyik kategóriába?

Az OK – Nem OK mátrixszal pszichológus tanárunk ismertetett meg minket a business coach tanfolyam alatt. Pszichológusok, coachok használják is a páciensekkel, ügyfelekkel, de magánemberként, saját magadra, kollégáidra is érdekes megnézni. Nekem segített tisztán látni, amikor végiggondolva láttam, hogy X például a nem ok/nem ok kategóriába esik (nem véletlenül éreztem azt, hogy egy igazi energiavámpír) és sokkal egyszerűbbé tette annak a kapcsolatnak a lezárását. Az alábbi mátrixot lehet használni egyes emberekkel vagy nagy általánosságban, megnézni, hogyan is állok én a világgal és benne magammal.

 ok-not_ok.jpg

Ennek megfelelően 4 kategóriát különböztethetünk meg:

  • ÉN OK – TE OK Az ideális állapot, amikor magammal és másokkal is rendben vagyok (persze másokkal csak akkor lehetek rendben, ha előtte a magammal való viszonyt rendeztem…). Kiegyensúlyozott vagyok, jól kijövök a másikkal, partneri a viszonyunk.
  • ÉN OK – TE NEM OK Felsőbbrendűség érzés másokkal szemben. Sok vezető, de akár szülő is találhatja magát ebben a kategóriában. Nárcissztikus, arrogáns
  • ÉN NEM OK – TE OK Ez esetben alárendelt viszonyba helyezem magam másokkal szemben. Alacsony önbecsülés, megfelelési kényszer bújik meg itt alattomosan, könnyen kihasználják az ilyen embert. És bár lehet, hogy másokat okébbnak látunk magunknál, az igazi megbecsülés akkor kezdődik, amikor a magammal való viszonyt rendezem.
  • ÉN NEM OK – TE NEM OK Valaki hozza a beutalót, ezüstgolyót, keresztet, fokhagymát az ilyen energiavámpír ellen – annál veszélyesebb, mint amikor valaki a saját lelki szemetét másokra vetíti, naszóval annál veszélyesebb talán nincs is.

 

Ha lenne hozzáfűznivalód, kérdésed ne fogd vissza magad, dob egy mélt a hellokarrierista@gmail.com címre vagy hagyj komment alább.

hk_logo_eps.jpg

Szólj hozzá

tanácsadás karrier coaching hellokarrierista